لو عرفت الموديل دة في تغذية الماشية اضمنلك انك تكسب بنسبة مليون في المائة
2020-07-02 16:59:47
لو عرفت الموديل دة في تغذية الماشية اضمنلك انك تكسب بنسبة مليون في المائة
ولكن هناك بعض المعلومات الهامة أولا
متى تشترى عجول التسمين ؟
معادلة هامة : عندما يكون سعر الشراء للعجول الصغيرة مساوى لسعر البيع للذبح اى بنسبة واحد لواحد بمعنى لو سعر الشراء للعجول الصغيرة وزن 200 كيلو مثلا 50 جنيها وكان سعر كيلو البيع لعجول الذبح 400 كيلو مثلا أيضا 50 جنية ( وزن واقف ) عندها فقط يمكنك ادخال دورة جديدة للتسمين
طيب لو جة مربى وكان سعر الكيلو عند الشراء 60 جنية وزن 200 كيلو وعند البيع كان سعر الكيلو واقف 50 جنية ةون 450 كيلو يبقى فية خسارة مؤكدة 2000 جنية او داخل في مخاطرة
س : لية ممكن مربى يبيع سعر الكيلو ب 48 جنية ومربى اخر بسعر 54 جنية
الإجابة : دة بيرج لاختلاف الأسواق ؟ واختلاف الوعى لدى المربين , واختلاف الظروف والحاجة للبيع من عدمة فقد يلجا مربى للبيع باى سعر لانة في حاجة ماسة الى السيولة المالية
هل كل مزرعة يتم تغذيتها بنفس مكونات مزرعة أخرى ؟
الإجابة لا : كل مزرعة تسمين لها خلطتها الخاصة في التغذية طبقا لإمكانيات المنطقة بهدف استغلال الموارد المتاحة لان المهم هو توفير احتياجات الحيوان في العليقة وليس شرطا نوع معين من العلف ؟
اشترك في القناة لكى يصلك كل جديد ومعرفة الإجابة على باقى الأسئلة حول هذا الموضوع الحيوى لمواجهة تقلبات الأسواق
الموضوعات المشابهه
"الزراعة " فرض رقابة مكثفة على أسواق
تعرف على أسعار الدواجن اليوم الأحد 9
مجلس الوزراء: إجراءات سريعة لتوفير النقد الأجنبى
تطوير بحيرة مريوط تنفيذا لتوجيهات الرئيس السيسى
قوافل لـ27 ألف منزل فى 1362 قرية
هل عدم تداول الحي للطيور اختياري !!
دور المربي في إنجاح دورة التسمين
الصحة الحيوانية “OIE” تعلن خلو 37 منشأة
مصر تفوز بتنظيم مؤتمر الجمعية العالمية للدواجن
"الزراعة" تحصين 3 مليون و 229 ألف
خطاب مفتــــــــــــــــوح إلي فخامة الرئيس عبد الفتاح
يعني ايه علف محبب؟!!





تعليقات
اضف تعليق